.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزیده سرمقاله‌ روزنامه‌های امروز


كیهان
«جبهه جیوه‌ای» عنوان یادداشت روز روزنامه كیهان به قلم محمد ایمانی است كه در آن می‌خوانید:
بعضی‌ها به «جیوه» می‌مانند. روی ثبات و استحكام آنها، هیچ نمی‌شود حساب كرد یا باری بر دوششان گذاشت. زود سردی و گرمی شان می‌شود. جیوه همین گونه است، ثبات ندارد اما به درد می‌خورد. كجا؟ به عنوان میزان الحراره، برای سنجش درجه فارنهایت و دمای هوا. جیوه دست خودش نیست. ماهیتش این گونه است كه در دماسنج به خاطر هوای پیرامون، بجهد و بالا رود یا فرود آید و منقبض شود. بعضی رجال سیاسی به جیوه می‌مانند. به ثبات قدم آنها نمی‌شود اطمینان كرد اما با آنها می‌شود فهمید نرخ روز چیست و فضای عمومی رو به كدام سمت دارد. با آنها می‌شود فهمید كه 4 ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری و هجوم گسترده دشمن به تمامیت اقتدار یك ملت، طرف كامیاب، ملت ایران است یا دشمنان او كه جولانی دادند و كوشیدند طومار انقلاب و نظام و ایران را درهم پیچند؟ بالا رفتن دوباره تابلوی دفاع از خط امام خمینی(ره) و قانون اساسی از سوی سران جریان موسوم به اصلاحات را- در حالی كه طی 6 ماهه قبل و بعد از انتخابات به معارضه با اساسی ترین باورهای خط امام و قانون اساسی آمده بودند- باید به حساب پیروزی ملت ایران گذاشت. جهت امروز بادنمای داعیه داران اصلاح طلبی، بر این پیروزی شهادت می‌دهد.


اعتماد
«سمت و سوی مذاکرات هسته‌ای ژنو» عنوان یادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم محسن آرمین است كه در آن می‌خوانید:
پس از یک دوره رکود و بلاتکلیفی، پرونده هسته‌ای ایران تحرکات مهمی را تجربه می‌کند. این تحول اگرچه با سیاست‌ها و رویکردهای رئیس‌جمهور جدید امریکا بی رابطه نیست، اما اگر بخواهیم بر اساس اخبار و اطلاعات آشکار تحلیل کنیم، باید بگوییم این تحول نمی‌تواند نتیجه تحرکات دیپلماتیک هیچ یک از دو طرف باشد. تا پیش از این تحول ادعای مقامات ایرانی این بود که هرگونه مذاکره درباره موضوع غنی سازی اورانیوم توسط ایران منتفی است. براساس اظهارات رئیس دولت و مقامات دیپلماتیک کشور، ایران بسته یی پیشنهادی شامل مجموعه یی از مسائلی که می‌تواند موضوع مذاکره و دستور کار نشست با امریکا و اروپا باشد، به ایشان ارائه داده است. در این بسته پیشنهادی موضوعاتی نظیر چگونگی اداره امور جهان، نابرابری‌های اقتصادی، منازعه خاورمیانه، همکاری‌های اقتصادی و... وجود داشت اما ذکری از موضوع غنی سازی اورانیوم و چرخه تولید سوخت هسته‌ای در ایران به میان نیامده بود.


رسالت
«سودای پویش عام و جنبش‌های خاص» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم صالح اسکندری است كه در آن می‌خوانید؛در جزوه تاملات راهبردی حزب مشارکت یکی از مقدمات تشکیل نیروی اجتماعی قوی به منظور القای حاکمیت دوگانه و در نهایت براندازی جمهوری اسلامی تحت عنوان ضرورت پیوند پویش عام و جنبشهای خاص مطرح شده است. پویش عام به معنای تمایلات دموکراسی خواهانه عمومی و جنبشهای خاص به مطالبات و اعتراضاتی که لزوما ربطی به هم دیگر ندارند، اشاره دارد. این اعتراضات می‌تواند جنبه‌های اداری، فرهنگی و اقتصادی و یا حتی تبار تاریخی سیاسی نظیر اعتراضات منافقین و سلطنت طلبان داشته باشد.
در جزوه تاملات راهبردی حزب مشارکت یکی از مقدمات تشکیل نیروی اجتماعی قوی به منظور القای حاکمیت دوگانه و در نهایت براندازی جمهوری اسلامی تحت عنوان ضرورت پیوند پویش عام و جنبشهای خاص مطرح شده است. پویش عام به معنای تمایلات دموکراسی خواهانه عمومی و جنبشهای خاص به مطالبات و اعتراضاتی که لزوما ربطی به هم دیگر ندارند، اشاره دارد. این اعتراضات می‌تواند جنبه‌های اداری، فرهنگی و اقتصادی و یا حتی تبار تاریخی سیاسی نظیر اعتراضات منافقین و سلطنت طلبان داشته باشد.


ابتكار
«تهران و بررسی تصمیمی با توجیه عقلی» عنوان یادداشت روز روزنامه ابتكار است كه در آن می‌خوانید:
«غربی‌ها می‌خواهند به بهانه دادن سوخت نیروگاه، سوخت از ما بگیرند که این معادله هیچ توجیه قانونی و عقلی ندارد.» این جمله از زبان علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم و مذاکره کننده سابق ایران در مباحث هسته‌ای بیان شده است، او با این تعبیر که غرب در پیشنهادات جدید خود به ایران به دنبال فریبکاری است، به نوعی جهت و محتوای پاسخ ایران در هفته جاری را مشخص می‌کند اما هنوز مشخص نیست که پاسخ ایران چه خواهد بود و آقای لاریجانی از کدام دیدگاه به این موضوع نزدیک شده است. دو دیدگاه در داخل ایران پیرامون مذاکرات ژنو و وین و نتیجه حاصل از مذاکرات دوم که به شکل یک پیش نویس با توافق کامل امریکا، روسیه، فرانسه و آژانس حاصل شد مشهود است.


جمهوری اسلامی
«عراق؛انفجارهای انتخاباتی» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است كه در آن می‌خوانید:
وقوع دو انفجار مهیب در روز یكشنبه بار دیگر بغداد را به لرزه در آورد و مطابق تازه ترین آمارها در این انفجارهای خونین 155 نفر كشته و بالغ بر 500 نفر نیز مجروح گردیدند.
مقامات امنیتی عراق انفجارهای روز یكشنبه را خونبارترین انفجارها طی چند سال اخیر دانسته اند. طی این حملات انفجاری ساختمان شش طبقه دادگستری عراق ویران شد و خودروهای زیادی نیز در آتش سوختند.


دنیای اقتصاد
«ضرورت اتخاذ سیاست‌های مکمل لایحه یارانه‌ها» عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم حمید زمان‌زاده است كه در آن می‌خوانید:
1 - با ارائه لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها و پیگیری آن در مجلس، بحث یارانه‌ها و به طور مشخص یارانه‌های انرژی وارد مرحله جدیدی شده است.
اثرات منفی روانی ناشی از اجرای لایحه در سطح اقتصاد کلان، یکی از دغدغه‌های فعالان بازار بوده است. اما از آنجا که بر اساس تصویب مجلس، فرآیند آزادسازی قیمت‌ها به صورت تدریجی و در یک دوره پنج ساله انجام خواهد گرفت، اثرات روانی، نگرانی‌ها و نااطمینانی‌های فعالان بازار ناشی از شوک افزایش یکباره و جهشی قیمت‌ها به مراتب کاهش یافته و انتظار می‌رود نگرانی‌ها از بی‌ثباتی اقتصاد کشور به دلیل شوک بزرگ و ناگهانی آزادسازی قیمت‌ها به تدریج فرو نشیند.


سرمایه
«افزایش اجاره بها همزمان با رکود مسکن» عنوان سرمقاله روزنامه سرمایه به قلم علی عابدی است كه در آن می‌خوانید:
بررسی نرخ اجاره بهای مسکن در کلیه مناطق شهری در 4سال گذشته و دولت نهم نشان می‌دهد که این شاخص، 6/12 درصد بیش از نرخ تورم رشد کرده این در حالی است که در 16 سال 1368 تا 1383 همواره نرخ رشد اجاره بها کمتر از تورم رشد کرده است. در این میان، فشار هزینه تامین مسکن و پرداخت اجاره بهای مسکن، برای خانوارهای جوان به دلیل درآمد محدود و پایین آنها بسیار بیشتر از خانوارهای دیگر بوده است.
البته تاثیر این رشد 6/12 درصدی گاه برای خانوارهایی که سال‌هاست شکل گرفته اند و چند نفر نان آور دارند نیز فشار هزینه ای را تا چند برابر افزایش داده و به خصوص در مورد بازنشستگان و مزد و حقوق بگیران تحمل این هزینه‌ها مشکل ساز شده است.


حیات نو
«قدرت بى‌قدرتى» عنوان یادداشت روز روزنامه حیات نو به قلم دکتر محمدرضا ملکیان است كه در آن می‌خوانید:
بى‌حرمتى به آقایان کروبى و بهشتى در نمایشگاه مطبوعات را باید در امتداد رفتار‌هاى عارى از اخلاق دریک دهه گذشته از سوى هویت مداران علاقمند به نظام، دانست. هویت مداران عاقلان بى‌اندیشه‌اى‌اند که همه چیز را حتى خدا، انبیا و تاریخ ائمه را تنها با معیار «قدرت» مى‌شناسند. بر این اساس لازم دیدم تا بطور اختصار کارکرد «قدرت» در عصر نوین را تشریح کرده و خوانندگان را امیدوار به فرداى بهتر براى ایران عزیز بنمایم. حرکت شتابان جهان به سوى اطلاعاتى شدن، واقعیتى انکار ناپذیر است دنیاى امروز مکانى کاملاً متفاوت با دنیاى بیست و پنج سال پیش است و دنیاى نیم قرن بعدى نیز به طور قطع بسیار متفاوت از دنیاى کنونى خواهد بود. امروزه مهمترین چیزى که انسان باید به فراگرفتن آن بپردازد چیزهایى است که به او یارى مى‌دهد تا دگرگونى‌هاى آینده را پیش‌بینى کند و خود و خانواده‌اش را براى زندگى در متن آن آماده سازد.


مردم سالاری
«هرج ومرج تحلیلی درسه حوزه» عنوان یادداشت روز روزنامه مردم سالاری به قلم فروزان آصف نخعی است كه در آن می‌خوانید:
هرج ومرج تحلیلی یکی از موضوعات بسیار تلخی است که درسه حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی و سیاستهای اقتصادی ظهور و بروز ویژه و تلخ یافته است. تلخ از آن جهت که همگی نشان از شناخت سطحی و رفتن به ته نشست‌های آگاهی‌های سطحی، بدون عمق و در نهایت تشدید اعمال غیر منطقی دارند.

1- سیاست داخلی: ابتدا در حوادث پس از انتخابات این هرج ومرج تحلیلی و شناختی که از ماهیت حرکت مردم برمی خاست به نحو بارزی نمودار شد. برخی جنبش را یکسره به توطئه خارجی و انجام انقلاب مخملی نسبت دادند، برخی آن را براساس یک تحلیل تاریخی گرایانه که از پیش حقانیت یک گروه از آن استخراج می‌شد با بعضی حوادث تاریخ اسلام مقایسه و تحلیل کردند و حتی انبوه مردم حاضر دراین حوادث را اغتشاشگر خواندند، برخی سعی کردند براساس آموزه‌های مذهبی، موضوع «نفاق جدید» را مطرح کرده و با این روش ماهیت حوادث بعد از انتخابات را تحلیل کنند. عده‌ای نیز مایل بودند با قیاس به نفس وتجزیه وتحلیل مبتنی برفرافکنی، حوادث بعد از انتخابات را به کیش شخصیت د رموسوی، مانند آن چه در بنی صدر مشاهده شده بود تقلیل بدهند و توهم پیروزی را علت العلل حوادث مذکور بدانند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.097 seconds.